Новини

Понятията за време при малките деца. Образователен календар Playsense

Защо е трудно за възприемане понятието време от децата в ранна възраст?

Защото децата усвояват и разбират заобикалящият ги свят, като го виждат, помиришат, докосват, опитват на вкус. Затова стоят поразени от изречения като: – Хайде да побързаме, че нямаме време! Или пък: – Няма да бързаме, имаме страшно много време!

„Утре“, „Вчера“, „През лятото“, „В понеделник“,  „В пет часа“, „След 10 минути“- всички тези изрази за време и сезони са трудни за разбиране от малките деца.

През първите две години децата разбират живота и света си, като ги свързват с физиологични показатели (храна, сън, баня и др.) Малко по малко те научават какво значи „скоро“ и „чакам“.

На 3-годишна възраст близкото бъдеще и миналото стават по-ясни за децата. Те могат да направят разлика между ясни инструкции („Обуй чорапите си преди да обуеш обувките!“ или „Ще отидем в парка, а след това в магазина.“)

 До 4-годишна възраст те използват думи като „преди”, „след”, „ден”, „нощ”, „сутрин”, „вчера”, „точно сега”, „по-късно”, „в момента” и т.н. но продължителността на това време остава неясна. Aко не я основаваме на реалност, която те разбират. Използват думите, защото ние ги използваме, но понятията им са недиференцирани. Не могат да си представят какво означава „време“.

 „Ще ядем вечеря, когато татко се върне от работа“,  ще бъде по-лесно да се разбере от „Ние ще ядем в 5:00 часа“. Следването на график и определен режим кара много от децата да се чувстват по-сигурни и спокойни когато са подготвени за това какво се случва. Знанието какво ще се случи след определена дейност ги мотивира и им създава усещане за безопасност.

 Често на 4 годишна възраст децата питат за часовника, вероятно защото виждат родителите си или други възрастни да го използват. Те знаят или чувстват, че времето влияе и оформя нашия живот. Продължаваме да казваме „Бързо, закъсняваме!“ и „Ставай, време е!“, но трябва да внимаваме да не се фокусираме върху концепцията за времето като възрастни.

 В предучилищна и училищна възраст децата учат с много бързи темпове. Те вече имат възможности да определят сезоните, дните от седмицата, продължителността на един час или минута, месеците на годината и дори датите. Между 6 и 8 години децата се учат да  отчитат времето на часовници с големи и малки стрелки.

 Целият процес  по научаване на понятията време, сезони, дни от седмицата, денонощие, часове, би бил много по-лесен и забавен, ако детето има визуално онагледен календар. Много подходящ за целта е Детският Календар на Playsense , който можете да откриете тук , както и в магазините на марката ни – в София и Пловдив.

 

Продуктът е чудесен, защото е изработен от висококачествен дървен материал, с цветни означения на български език. Има интерактивни стрелки и движещи се прозорчета, които детето да контролира.

Календарът на Playsense предлага онагледяване на абстрактните понятия и то на едно място. Детето има възможност да определя кой сезон е, какво е времето, кое време на деня е (сутрин, обед, вечер), или пък дали е нощ; дните от седмицата, кой ден и месец е, часовете и минутите.

 Много полезни са цветните означения-които помагат ориентирането в Календара. Зимата е означена със снежен човек, лятото е означено с най-любимото  на децата-сладолед, есента-с падналото пожълтяло листо, пролетта с цвете-най-цветния сезон.

Някои деца запомнят първо символите, а след като усвоят буквите, започват да четат и надписите. 

Денонощието е онагледено със слънце- в различните му фази и луна със звезди. Кръгчето за времето е отново цветно-като детето има избор да избере преобладаващото за деня време според неговото виждане-дали има сняг, дали вятър, дали слънце, дъжд, облаци и мъгла. Много деца обичат да подражават на синоптиците, които виждат в новините по телевизията. Забавна и развиваща игра е  детето да си представи, че прави прогноза за деня и да разкаже на мама и татко какво ще е времето и какво да очакват през  деня.

Седмичната програма също става много по-ясна и осмислена. Задавайте насочващи въпроси на детето и нека то само определи някои занимания (когато това е възможно). „Кой ден от седмицата е? Какво правим днес? Кой ден е утре? Какво ще правим във вторник?“ Уточнете задължителните дейности и дайте възможност детето само да насрочи някои от незадължителните. Например: „Утре е понеделник-ще отидем на гости на баба!“, „Вторник ще играем с пъзелите“ и т.н. По този начин развиваме мислене, внимание, умения за планиране, памет, реч. Месеците и определяне на точната дата са много подходящи за първолаците. С тяхна помощ те  биха могли без проблем да определят датата, която да запишат в тетрадките си, както и да научат по-лесно числата.

Определянето на точен час е много по-лесно, когато има обозначени минутите и как се назовават (и  15, и 20, и  45 минути). Заедно с възрастните детето може да разпредели почасово деня си-„ Ставаме в 7 часа. Когато стрелката се премести тук, е 7 часа и 40 минути и ние трябва да тръгнем към училище.“ „Мама ще ме вземе когато стрелката се премести тук и часа е 2 часа и 30 минути.“

 

За децата, които учат английски или са в билингвистична среда, би бил полезен и Календарът на Playsense, разработен на английски език.

Полезно е да снабдите детето и с истински часовник със стрелки, който да носи на ръката си и да поглежда.

 По този начин то ще се чувства по-голямо, по отговорно и ще наблюдава преместването на стрелките с интерес, а може и да сравнява истинския с образователния Календар и така да запомни по-добре начинът за определяне на време.