Методът Монтесори е един от най-полезните, които можете да приложите във възпитанието и отглеждането на вашето дете. Неговата цел е образование, което се основава на самостоятелно насочена дейност, практическо обучение и съвместна игра.
Играчките, които методът използва, са подбрани така, че да спомагат развитието на речта, математическите умения, познанията по музика, науката и социалните взаимодействия.
Те са съставени от геометрични фигури в различни цветове. Така например, с конструкцията на пирамида, децата се учат да подреждат фигурите по големина, а цветовете стимулират зрителното възприятие. Игри, които са подходящи дори и за най-малките, са т. нар. Дидактичен пъзел, както и Дъската на Сеген. Те включват основните геометрични форми, а умението на децата да ги нареждат е в основата на невропсихологическото изследвне. Игрите помагат за развитие на мислене, памет, концентрация, внимание, познания и диференциране на основните геометрични фигури.
Макар че често остава пренебрегнат, допирът също играе основна роля при израстването на детето. Все пак, той е един от начините то да има интеракция със заобикалящата го среда и да я изучава. Затова играчките по метода Монтесори са изработени от естествени материали и дърво, което прави усещането да е натурално и приятно за детето, така че то да се връща често към тази занимавка.
Едно от най-важните неща за правилното развитие на детето е то да няма ограничение във въображението и творчеството си. Играта Цветна мозайка му позволява точно това - то да разгръща творческия си потенциал, да развива фината си моторика и конструктивно мислене. Д-р Мария Монтесори, създателят на този метод, използва играта с мозайка за развиване на пространственото мислене и съобразяването на елементи.
Детето изследва света около него и се запознава съвсем естествено с всичко. Затова от голяма помощ са игрите, изработени за разпознаване на различни текстури. Така детето се научава да усеща и разпознава особеностите. Например, играта може да иска от детето да докосне кръгчето в сивия цвят и да сподели впечатлението си: „Кръгчето е меко“ или „Кръгчето е грапаво“. Това прави Сетивната игра, която носи и много забавление - детето играе с вързани очи или гледайки настрани и отгатва каква текстура докосва.
Желанието на децата да проучват света е водещ принцип в Монтесори идеите. Те стимулират всички важни психологически способности в детска възраст - координация на движения, фина моторика, цветови познания, памет, мислене, въображение. Речта на детето се обогатява от образите на животни, насекоми и познати обекти, които то може да сътвори, следвайки готовите шаблони или да измисли свои собствени проекти.
Игрите по метода Монтесори помагат на детето да се научи да прави разлика между понятията еднакво и различно и други отношения в света около него.
Игрите, в които децата нанизват елементи на логически принцип или с цел да разкажат история по тях, са чудесни именно в тази посока. Низанката стимулира езиковите умения, креативността, фината моторика и сръчност, като помага в опознаването на околния свят.
Многофункционалността на играта е в това, че всеки път има възможност да се измислят различни сюжети и да се разкажат различни истории с едни и същи герои и предмети. Детето решава кое след кое да се постави и наниже с помощта на дървена пръчица. Този вид игри са подходящи и за домашен настолен театър.
Друг основен принцип в игрите по метода Монтесори е те да носят информация и да обясняват понятията на детето за различието - в количества, размери, наименования. Всичко около нас е различно и ние трябва да го съпоставим и сравним. Количествените представи са много по-лесно понятие с оригиналната Везна на Монтесори. Тя нагледно демонстрира какво е това равновесие, баланс, количество. Понятия като „по-тежко“ и „по-леко“, „еднакво“ и „равно“ стават достъпни на децата. Те могат да сравняват количества и да преценяват сами. Играта е чудесен помощник в сюжетно-ролевите игри. С нейна помощ те ще претеглят „зеленчуците и плодовете“ в собствения си „магазин“.
Чрез игрови методи и приятни занимания, детето е склонно да изследва, запомня и прилага наученото след това. Математическите представи се развиват лесно с Пръчиците на Кюизинер. Това са дидактически пръчици, разработени от белгийския математик и педагог Жорж Кюизинер. Някои ги наричат „числа в цветове“, защото нагледно представят числата - колкото по-дълга е пръчицата, толкова по-голямо число изобразява.
Пръчиците се използват и в обучението по роден и чужд език - за моделиране на думи, изречения, срички. Те спомагат способностите на децата за конструктивно и пространствено мислене, развитие на паметта и възприятието.
Желанието на детето за самостоятелност е изявено от най-ранна възраст, затова то се учи най-много от онези, които най-често са около него. Монтесори педагогиката подкрепя самостоятелността на децата, като методите и играчките стимулират придобиването на умения, полезни в ежедневието, както и насърчава съвместната игра. Играта с ключалки предоставя забавление и научаване на нови умения, свързани с фина моторика, сръчност, съобразителност и памет. Всяка вратичка и прозорчета на тази игра, може да се отключва и заключва посредством механизъм. След като отключи вратичката, детето вижда изображение, което може да запомни и назове. Играта провокира детето да се научи да отваря и затваря прозорчетата и вратичките- ценни умения, които може да приложи и с истинската врата вкъщи.
Моториката и фините движения на ръцете спомагат и развитието на речта, както и на психическите функции. Кинетичният пясък се използва активно за стимулиране на тези умения, като зарежда емоционално детето. То чувства удовлетворение да изработва фигури, да моделира най-различни предмети, животни, хора. Кинетичният пясък е практически вечен и безвреден пясък. Има магическото свойство да се движи в ръцете на децата и да носи положителни емоции и забавление.
Ние от Playsense, предлагаме игри, съобразени с Монтесори подходите и създадени от естествени материали - дърво. Вярваме, че децата са творци и експериментатори, а ние възрастните сме в ролята на насочващи и подкрепящи ги по пътя на израстването.